IK-RalliTallin kausi 2023
Aktiivinen kisakausi kahden auton voimin.
Tässä joulua odotellessa voidaan hieman muistella, miten se meidän tallimme kausi menikään.
Ilkka ajoi tällä kaudella Historic Rally Trophy sarjaa uudella kilpurilla, Opel Kadet Gsi.llä.
Sarjaan kuului yhteensä 7 osakilpailua, joista 3 ajettiin talvella ja 4 kesällä.
Talvikausi sujui Ilkalla vaihdellen ja hieman tekniikkamurheetkin vesittivät tavoitetta ja uuteen kilpuriin tutustuminen otti oman osansa. Muuten uuden auton kanssa kilpailut menivät mallikkaasti ja tekniikkamurheetkin olivat nopeasti korjattuja pikkuvikoja, onneksi.
Katja puolestaan ajoi kaksi talvikisaa, joista toinen ajettiin Hämeenlinna Historic Rallissa ja toinen Ilomantsi rallissa. Molemmat talvikilpailut olivat mieleen painuvia, nimittäin Hämeenlinnassa Katja ajoi ensimmäistä nuottikilpailuaan kartanlukijanaan tämän vuoden SM-mitalisti Päivi Välilä. Päivi oli kyllä loistava opettaja ja Katja sai todella hyvät vinkit ja kokemuksen nuottien teosta.
Ilomantsin erikoisuus oli se, että nyt myös perheen juniori, Nea Salmijärvi korkkasi ralliuransa kartturin tehtävissä äitinsä kyydissä. Käsinkosketeltavasta jännityksestä huolimatta Nea suoritti tehtävänsä erinomaisesti. Myös maaliin tulo oli ikimuistoinen varmasti ensikertalaiselle, nimittäin maalipodiumille saavuttiin ilotulitteiden räiskeessä ja kotimatkalle lähdettiin pokaali kainalossa.
Kesäkausi lähti käyntiin Kotkassa Kaakkoisrallista, joka oli Historic Rally Trophyn ensimmäinen kesä osakilpailu. Ilkalle sorakisat ovat huomattavasti mielekkäämpiä kuin talvikapinat. Ja vauhditkin alkavat vähitellen siitä nousemaan mitä tutummaksi auton kanssa pääsee.
Lahti Historic eli tänä vuonna nimellä tunnettu FUTURE SM-Ralli, on ollut joka vuosi tallin kohokohta ja jo hieman tallimme sisäpiirivitsiksi muodostunut epäonnen kilpailu, koska joka vuosi kilpailussa on sattunut ja tapahtunut. Eipä ollut poikkeus tämäkään vuosi. Ensin tavoitteita nujersi käyntiongelmat ja kun niistä selvittiin sitten, napsahti jarruputki poikki juuri ennen risteystä ja kilpailu keskeytyi hernepeltoon. Mitään ei kuitenkaan sattunut kilpailijaparille eikä autolle. Ennen keskeytystä kuitenkin vauhdit hipoivat jo historiikkien yleiskilpailun kärkikahinoita vaikka kilpailun ensimmäisen päivän kahdella viimeisellä erikoikokeella käyntihäiriöt hillitsivät menoa rankasti.
Kaksi viimeistä Historic osakilpailua jäi vielä syksymmälle, Kaloppiralli jossa Ilkalla oli kartturinaan Hanna Kukkonen, Katjan osallistuessa samoihin kapinoihin. Katjalla puolestaan kartturina näissä kisoissa Hannan mies Janne Kukkonen. Ilkkaa ei vesisateet haitanneet ja meno maittoi tässäkin kilpailussa ja vauhti ylsi yleiskilpailun neljännelle sijalle ja luokan voittoon. Viimeinen hisse-osakilpailu olisi ollut Hakevuori Ralli jonka Ilkka jätti väliin, koska sarjan pisteet jäivät sille mallille ettei sijoituksille olisi enää ollut mitään mahdollisuuksia yltää.
Kauden päätöskilpailuna Ilkka ajoi Jari-Pekka rallin, jossa hän pääsi kokeilemaan BMW Rallisarjaan soveltuvaa vakioluokan BMW 325i.tä. Varovaistahan meno tietysti oli taas ihan erityyppisellä autolla ajettaessa. Kilpuri toimi moitteettomasti ja hymy huulilla saavuttiin maaliin.
Katjalla myös vaihtui kevään kynnyksellä kilpuri, V1600 luokan Fiestasta F-ryhmäläiseen Starletiin. Loput 3 sorakisaa opeteltiin sitten viemään takavetoista ja huomattavasti tehokkaampaa autoa. Ihmeellisen hyvin on alku lähtenyt sujumaan ja vähitellen vauhtiakin tullut lisää. Katja on ajanut satunnaisia kilpailuja tämän kauden F-ryhmän, Historiikkien lisäluokissa ja yhden harrasterallin osakilpailun. Kausi on ollut hyvää harjoittelua ja auto vaikuttaa sopivan hänen käsiinsä vallan mainiosti. Tästä on hyvä jatkaa ja vaikka hieman asettaisi jo tavoitteitakin ensi vuodelle!
Suunnitelmia ja unelmia ensi kaudelle 2024!
Vielä ei ole varmuudella mitään päätetty ensi kaudelle, mutta suunnitelmia on monenlaisia.
Ilkka on suunnitellut lähtevänsä ajamaan BMW-rallisarjaa senioreissa, mutta Kadetinkaan kohtaloa ei ole vielä täysin ratkaistu, vieläköhän mahdollisesti sitäkin viivalla ensi vuonna näkee?
Katjalla olisi unelma päästä ajamaan myös jotakin rallisarjaa. Naisille on hyvin vähän tarjolla mitään omia luokkia sarjoissa. Yksi vaihtoehto olisi lähteä ajamaan Historic Rally Trophyn yhteydessä ajettavaa Classic-F luokkaa. SM:n yhteydessä ajettavassa Suomi Cupissa huhujen mukaan olisi naisten luokka tarjolla, mutta tästä ei ole vielä meillä tarpeeksi faktaa. Sehän toki kiinnostaisi jos näin on, mutta eiköhän sekin pian selviä.
Vielä on hetki aikaa miettiä ja mutustella, mitä tulevalla kaudella tulee tapahtumaan!
Tallimme kiittää kaudesta mielettömän hienoa huoltoporukkaa! On ollut ilo kiertää kanssanne pitkin Suomea ikimuistoisissa kilpailuissa!
Harri Koivisto
Hannu Hinkka
Janne Niskala
Nea Salmijärvi
Kiitos mukavista rallihetkistä myös vieraileville karttureille
Hanna ja Janne Kukkonen, Päivi Välilä!
Ja erittäin lämpimät kiitokset yhteistyökumppaneille, jotka ovat mahdollistaneet kauden kilpailut
Kata-Rengas,
Kuljetusliike Niskala Janne,
MJM Kuljetus,
Maanrakennus Matti Pitkä,
KIMTECH.FI,
Seppo Autotarvike,
Putkityö Jokke,
Forssan Sisärakenne,
Rakennuspalvelu Teknorak,
AN-SI,
PuuhakasPaja
Kiitos myös kaikille kannustajille ja hengessä mukana oleville!